Sdružení automobilového průmyslu dlouhodobě prosazuje takovou podobu emisních cílů normy Euro 7 a jejích testovacích podmínek, které povedou k dostupnosti široké palety modelů vozidel a udržení zaměstnanosti a konkurenceschopnosti automobilového průmyslu. Z těchto důvodů vnímáme výsledek hlasování Výboru pro životní prostředí (ENVI) pozitivně, zejména pokud se jedná o provázání vstupu aktu v platnost se sekundární legislativou. To je z hlediska schopnosti výrobců i testovacích center, připravit se na nové regulatorní požadavky, absolutně klíčové. Výrobci totiž mohou provádět vývoj a certifikaci hromadné výroby až v okamžiku, kdy vstoupí v platnost všechny prováděcí předpisy. Nadále však přetrvávají obavy z některých technických požadavků, jako je například „on-board monitoring“.
Výsledek hlasování výboru ENVI představuje významné zlepšení původního návrhu Evropské komise, který obsahoval extrémně přísné požadavky na technické parametry i harmonogram provádění. V důsledku toho původní text představoval nepřiměřené náklady pro odvětví, které by vedly k odklonu důležitých investic do přechodu na bezemisní mobilitu a současně tlačil na ukončení výroby menších a cenově dostupných vozidel, potažmo předčasné uzavření celých výrobních závodů, s bezprecedentním dopadem na zaměstnanost. Konkrétně v případě České republiky by to znamenalo snížení výroby vozidel o 30 % (tj. 350 000 vozidel), 70 000 ztracených pracovních míst a ztrátu 3 % HDP, a to vše výměnou za při nejlepším okrajový přínos pro životní prostředí.
V tomto ohledu je potřeba zmínit obrovský pokrok, kterého výrobci vozidel dosáhli při snižování emisí znečišťujících látek ze silniční dopravy v posledních několika letech. Je prostě nesprávné popisovat vozidla Euro 6/VI jako „vysoce znečišťující“, tak jak to dělají některé zúčastněné strany.
Mezi první normou Euro a první verzí normy Euro 6 došlo k reálnému snížení emisí o více než 90 %. I přesto, že Euro 7 přinese další marginální výhody, dosáhli bychom mnohem většího zlepšení kvality ovzduší nahrazením starých vozidel vysoce účinnými modely Euro 6/VI souběžně s přechodem na elektrifikaci vozového parku. Bez obnovy zejména starších vozových parků, jako je ten v České republice (druhý nejstarší v EU), by pak norma Euro 7 měla zcela opačný účinek na životní prostředí, než bylo deklarováno.
Před hlasováním plenárního zasedání Evropského Parlamentu, které se koná 8. listopadu, proto vyzýváme europoslance, aby pokračovali v dobře rozběhnuté práci a podpořili zodpovědný a vyvážený přístup k dalšímu vývoji normy Euro 7 a automobilového průmyslu v EU. Naší snahou by mělo být soustředit se na dosažení již tak ambiciózně nastavených cílů v oblasti dekarbonizace a udržení konkurenceschopnosti českého, potažmo evropského autoprůmyslu na mezinárodním poli.
Zdroj informací: autosap.cz